Cómo comunicarnos con asertividad. Estrella Montolío, lingüista y profesora.
Com expressar assertivament la teva opinió
Resum de la secció: En aquesta secció, es discuteix com expressar assertivament la teva opinió sense fer sentir malament a algú. Es proporcionen diferents tècniques lingüístiques per ajudar-te a ser més efectiu en les converses.
Ser assertiu
- Ser assertiu significa abordar la dissensió cap a la resolució del conflicte.
- És important desfocalitzar una queixa des del tu fins al jo perquè l'altra persona ho senti d'una altra manera.
- El llenguatge és important i les paraules que fem servir causen un efecte completament diferent al nostre destinatari.
Tècniques d'assertivitat
- Formula frases a partir del jo en lloc de fer recaure tota la responsabilitat de l'acció sobre l'altre amb un 'tu'.
- Fer una petició en lloc de queixar-te és més valent, arriscat i estimulant.
- La conveniència de ser concret: dona instruccions específiques perquè si l'altra persona ho ha fet malament, és la seva responsabilitat, però no li has donat cap indicació.
Exemple pràctic
- Si un amic decideix sempre on aneu al cinema, formula-ho a partir del jo i diu: "Mira, jo em sento una mica com si fos mig ximple perquè no puc escollir mai".
- En el cas d'un estudiant que presenta un escrit millorable, en lloc de dir "aquest escrit és un desastre", seria més constructiu dir-li: "Tens un text de 15 línies i he localitzat 18 faltes d'ortografia, tres de les quals són molt greus. Has de revisar el significat de tres paraules perquè les estàs utilitzant malament i hi ha dos anacoluts".
La importancia del "cómo" en la asertividad
Resumen de la sección: En esta sección, la oradora habla sobre cómo el "cómo" es importante en los procedimientos de asertividad. También menciona que es más valiente y arriesgado hacer una petición en lugar de quejarse.
El papel del "cómo" en la asertividad
- El "cómo" tiene una importancia fundamental en las conversaciones entre amigos o parejas.
- Convertir una queja en una petición es más asertivo.
- En una petición, la responsabilidad está en el "yo", mientras que en una queja, se le lanza toda la responsabilidad al otro.
La conveniencia de ser concreto
Resumen de la sección: En esta sección, la oradora habla sobre cómo ser concreto puede ayudar a evitar malentendidos y colaborar mejor para resolver problemas.
Ser específico para evitar malentendidos
- Las instrucciones genéricas pueden llevar a malentendidos y falta de especificidad.
- Es importante ser específico al dar retroalimentación constructiva a los estudiantes o colegas.
- Ser concreto ayuda a colaborar mejor para resolver problemas.
La importancia de ser específico al valorar algo
Resumen de la sección: En esta sección, la oradora habla sobre cómo ser específico al valorar algo puede ayudar a las personas a observar y apreciar mejor lo que han hecho.
Ser específico al valorar algo
- Es bueno especificar en qué sentido algo ha sido valioso para que las personas puedan observar y apreciar mejor lo que han hecho.
- Ser concreto permite salir de los tópicos y fórmulas habituales.